Wednesday, February 17, 2010

Allah never sleep..


Salam..masuk update sekembali aku dri bercutii~~...freshh rase nyer otak..bndar Melaka aku tinggal kn ngn seribu kenangan serta perasaan yg bercampur baur..last day kat sna sngt teruk bgi aku tapi aku xmo citer pasal tu..aku ambik tuu sebagai pengalaman bgi aku..salah satu lagi kisah dlm hidup aku..

tapi yg aku nak share ngn korang nie..balik jer aku dari Melaka aku dgr cite xbesh dri mak aku..pasal family..pasal mak dier or lebih tepat lgi nenek aku..adik beradik mak aku nie xramai pon 4 orng jer..yg sulung dah meninggal skunk tinggal lagi 3 laa..makcik aku..mak aku n paksu aku..2 pompun satu laki..dlu aku xnak masuk cmpur sngt pasal nie..tapi skunk aku tgk layanan dorng kat nenek aku len mcm jer..dlu anak2 jer yg xberape nak hormat kat nenek aku..maklumlaa sume dah rasa diri besar kn..tapi skunk cucu pon dah mula berani xnak hormat..kuang ajar gler..

sbb anak..nenek aku dah mcam merempat kat umh sendiri pon ader..dri nenek aku ader kedai sendiri smpaii skunk xde aper2 harta..tido pon ikut suke kat mn badan jatuh..xde lagi bilik tido mcm dlu..mkn minum xde orng tanyer..khabar lagi laa..harap kan anak2 pompuan jer yg jaga..anak laki wat xthu jer..siap xbertegur lgii ngn nenek aku..mcm nenek aku ader wat salah besar jer kat dier..nenek aku hri2 duk nangis pasal nie..tu laa tunduk sngt kat bini..smpai mak sendiri pon xknl..bodoh!!!!skunk nie cucu plak berani nak herdik2 nenek aku..korang ingt korang dah cukup besar ke aper??korang rasa idup korang cukup sempurna..xperlu restu dah???sepupu aku siap cabar mak aku sruh mak aku lak yg jaga nenek aku..hari tu jgk mak aku wat balik nenek aku kat umh kitorng..biar laa kitaorng jaga..nenek aku pon bukn nyer lumpuh..bleh berjln pon lgii tapi dah kena cmpak2..xper tuhan xtnjuk lagii..

aku xnafikan ssh nak jaga orng tua..mkn minum mengikut kerenah dier..tapi aku yakin senang ati dier senang laa idup kiter kat dunia n akhirat nnti..layan laa leklok..xlama pon dier tagih kasih syg kiter..biler2 masa jer tuhan akan panggil dier..biler2 masa gak tuhan kan panggil kiter..so jgn bongkak..atleast buat laa dier senyum sementara ada saki baki idup yg tinggal..aku xreti nak tunjuk kasih syg tapi aku kn try penuhi aper yg dier nak tuk buat dier selesa...Salam..=)

42 comments:

  1. hargai la orang tua,slagi dia masih ade..

    ReplyDelete
  2. yer...
    jgn meratap kat kubur nnti sudah
    ego pon biar bertmpat

    ReplyDelete
  3. sian nenek edo.
    xpe la edo..
    at least ada yang menghargai nenek edo n jaga dia.

    ReplyDelete
  4. yer..sian kn
    dorng teruk gler perangaii
    lansung xbleh dihormatiii

    ReplyDelete
  5. huhu.. ku nk jaga org tua nnt.. takmo cmpk2

    ReplyDelete
  6. bagus laa
    jgn jadi mcm tu
    ssh kn ati orng tua..
    xkemana nyer kiter klu xreti nak hormat mak sendrii

    ReplyDelete
  7. Yoro...kalau kita buat mcm tu kat orang tua kita, tengok la sok2 bila anak2 kita pulak buat mcm tu kat kita...ingt tu je. Bab mak ayah, tak boleh dipandang enteng..

    ReplyDelete
  8. selagi dia hidup...kte patut hargai yg tua...kesalahan yg lalu jika ada, dimaafi..tetapi, klu kte buat mcm2..esok2 camne klu kte di tempat dia lak..

    ReplyDelete
  9. ermm xpe susah sikit je nak banding ngan senang kt akhirat besok2 kan

    ReplyDelete
  10. to Afida Anuar
    yerr..
    xleh nak terima akal mcm mn dorng snggup wat mcm tu..
    nympah mcm mn pon..pkir guna otak laa..
    sejak kecik smpaii besr dorng saper jaga?anak2 dorng pon nenek aku jaga~~

    ReplyDelete
  11. to Mia-Ina
    tu laa pasal dorng ingt skunk life dorng dah ok kot..tu yg berani wat mcm tu
    korng bertutup mcm mn skali pon klu perangai korang mcm nie..xde nyer tuhan nak terima
    bukak laa ati tu

    ReplyDelete
  12. to imHepPie
    yer..
    klu xnak ingt kesenangan kat akhirat pon
    ingt laa skit jasa orng tua..

    ReplyDelete
  13. diorg tgh lupa 2 yoro..tgh x hengat syurga bawah telapak kaki ibu..sedih dgr camni..derhaka pd ibu, xselamat dunia akhirat..huhu

    ReplyDelete
  14. to ZihNuN FaTiN
    yer..
    dorng tarik rasa hormat aku pada dorng
    nnti klu aku dah start kuang ajar..
    jgn lak dorng nak tanyer..sbb dorng pon sma jer..

    ReplyDelete
  15. mak boleh jaga ank seploh
    tapi anak tak boleh jaga mak sorang
    ini memang berlaku yoro.
    hargailah orng tua kita!

    ReplyDelete
  16. saya sayang giler kat nenek. mujur kat famili saya tidak wujud situasi camtu. pakcik makcik semua anak yg baik..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  17. aishhh... amik la alternative lain.. jaga nenek tu... kejam la kalo biar jer... sob sob~

    ReplyDelete
  18. to seroja jingga
    sudah berlaku..
    n bnyk berlaku zaman skunk nie..
    hargaii laa bkn lama pon..
    knnn

    ReplyDelete
  19. to nursarah
    dorng bukn xbaik
    tapi mybe keadaan jgk buat dorng jdi mcm tu
    dorng selalu dekat ngn nenek
    tu yg rasa mcm xde aper2 tu
    xreti nak menghargaii

    ReplyDelete
  20. to i'm shin... i'm inesen
    mmg nak jaga pon shin
    tapi orng tua mcm mn..
    duk umh aku jap mula laa resah nak balik umh dier
    xkira mcm mn cucu n anak buat pon
    leh tgk umh dier pon dah lega bgi dier..

    ReplyDelete
  21. syabas,do d best utk happykn nenek..akak pn ada pglmn yg sama mcm adik,nenek merempat kt umah sndri,last2 paksu dpt blsnnya..bkn kita yg doa,tp dah karma alam..jaga org tua mmg menguji kesbran kita.

    ReplyDelete
  22. ermm...lantak jer diowang nie jah, nk kate cmne kn....buat x thu jer...suma dah besar....'dah kenal dunia'...dah xde cam aku baru dok tringat...

    tahniah!!!

    ReplyDelete
  23. to eiza
    sya pon mintak blasan tuk dorng..
    sbb sya pon xnak tgk dorng sensara..
    cubit peha kanan peha kanan pon terasa
    tapi dorng pon kna pikir..tuhan ada..
    hukum tuhan tu wujud..klu dier nak tarik yg kiter ader..sekelip mata jer knn kak..

    ReplyDelete
  24. to norMAzuan MUstafa
    tu laa..sume dah rasa diri besar
    xperlu orng tua lgii..nyebok jer..
    xde nnti jgn lak nak nangis2..ratap2.
    xde guna dah time tu..

    ReplyDelete
  25. tu lah org ckp mak leh jaga 10 anak tp 10 anak belum tentu leh jaga mak sorang, hargailah org tua kita selagi diaorg hidup

    ReplyDelete
  26. to caluk@cencaluk
    mmg betul laa..
    ssh jadi mak 1000kali lgi ssh dri jadi anak
    tapi anak xpahm..

    ReplyDelete
  27. alhamdulillah...

    masa tok wan aku sakit, suma anak2 bergilir jaga dan amik berat..

    aku juga sempat tunaikan suma permintaan arwah sebelum arwah pergi...

    =( so sad..

    ReplyDelete
  28. sian nenek kau..malang dia ada anak cam tu..lagi malang bila ada nya cucu akhir zaman camtu...aku harap kau slalu jenguk nenek kau..atau kalau tak nak nenek tu..boley bagi aku..aku nak jaga..

    ReplyDelete
  29. er..jangan buat nenek macam tu..alaaaaaaa.

    ReplyDelete
  30. to GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr
    bgus laa klu mcm tu
    family mak aku len skit
    alhammdulillah..
    senang ati nenek tu..
    kirim kn laa doa tuk dier..
    moga dier tenang kat sna
    aku pon nak nenek aku mcm
    somga biler dier pergi nnti..dlm keadaan happy
    bukn mcm skunk

    ReplyDelete
  31. to alvin takda rumah harga 8juta story..
    aku boleh jga dude..aku mampu nak jaga
    tapi orng tua nie hati dier tetap kat umh dier
    biler dah balik kat umh dier aku mlas laa nak g..klu g pon tengok muka2 yg wat aku nympah jer
    huhuhu~~

    ReplyDelete
  32. to vidadarisakura
    ntah laa..
    ssh nak ckp pasal dorng nie
    xkan aku nak ajar dorng pasal nie
    nnti xpasal2 aku kna cop kuang ajor gak kan..huuhu

    ReplyDelete
  33. ayyo...ada nenek,buang nenek...
    ak yg xde nenek ni,punye la nk merasa cmne rasa ada nenek tu...

    mmg org tua payah nk di jaga.tp suma manusia pun,kalau pnjang umo,akn jd org tua jgk..

    jga la nenek ko baik2...insyaallah,tuhan akn balas kebaikan tu..menyenangkan hati org lain tu sgt bnyk manfaatnya...

    ReplyDelete
  34. allah tu sentiasa ada..
    yeah..
    hargaila orang tua selagi mereka masih ada.
    sebab bila mereka sudah pergi.
    akan terasa suatu kehilangan dan kekosongan..
    arwah waliq aku penah ckp.
    hujan diturunkan kat bumi nie pun
    sbb adanya golongan tua dan kanak2..
    jadi..
    kita menumpang nikamt ke atasnya,..:)
    |

    ReplyDelete
  35. Posting anda luarr biasa, selamat berkarya silahkan komentar balik and give me some comment or follow. Good luck f u

    ReplyDelete
  36. to FatinZol
    hermmm..
    betull..nie pengajaran tuk sume gak k
    tolong laa jgn jdi mcm nie..

    ReplyDelete
  37. to Wawan Saini
    yer wawan
    kiter nie menumpang mereka jer..
    sbb ader orng yg beriman mcm mereka laa
    tuhan xkasi lagi betul2 pengajaran kat umat dier yg xreti bahasa..
    bersyukur laa..

    ReplyDelete
  38. to M. Wiyono
    thnx sudi singgah
    nnti sya singgah balik k

    ReplyDelete
  39. to Ah Fatt
    ko pon orng tua kan fatt?
    hahhahaha

    ReplyDelete
  40. to AzuanBudakMemandai
    nenek aku pon
    tapi still gagah pekasa
    klu tokayah aku ader kang besh
    leh laa ajar skit anak2 n cucu yg melampauu

    ReplyDelete